Poškození jícnu vyvolané léky je častou příčinou jícnových obtíží. Oesofagitida „vyvolaná pilulkami“ je spojena s požitím některých léků a představuje mnoho případů erozivní oesofagitidy. Dosud bylo hlášeno více než 70 léků, které vyvolávají poruchy jícnu. Antibakteriální léky, jako je doxycyklin, tetracyklin a klindamycin, jsou původci onemocnění ve více než 50 % případů. Mezi další běžně předepisované léky, které způsobují poškození jícnu, patří aspirin (kyselina acetylsalicylová), chlorid draselný, síran železnatý, chinidin, alprenolol a různé steroidní a nesteroidní protizánětlivé látky. Mnoho lékařů a ještě více pacientů však o tomto problému neví. Kapsle nebo tablety běžně procházejí jícnem se zpožděním. Vysoce žíravé povlaky, přímé poranění léky a špatná jícnová clearance tablet mohou vést k akutnímu zánětu. K poškození jícnu dochází, když žíravý obsah léku zůstane v jícnu dostatečně dlouho na to, aby vznikly slizniční léze. Užívání léků před spaním nebo bez tekutin je častou příčinou zánětu jícnu. Na možnost poškození způsobeného léky je třeba mít podezření ve všech případech oesofagitidy, bolesti na hrudi a dysfagie. Diagnózu potvrdí anamnéza a gastrointestinální endoskopie. Léčba je podpůrná, i když jako doplněk se často používá snižování kyselosti. Tento přehled odráží současný stav znalostí v této oblasti.

Leave a comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.