Uszkodzenie przełyku wywołane lekami jest częstą przyczyną dolegliwości przełyku. Zapalenie przełyku wywołane przez tabletki jest związane z przyjmowaniem niektórych leków i stanowi przyczynę wielu przypadków nadżerkowego zapalenia przełyku. Do tej pory opisano ponad 70 leków, które mogą wywoływać zaburzenia przełyku. W ponad 50% przypadków czynnikami sprawczymi są leki przeciwbakteryjne, takie jak doksycyklina, tetracyklina i klindamycyna. Inne powszechnie przepisywane leki, które powodują uszkodzenie przełyku to aspiryna (kwas acetylosalicylowy), chlorek potasu, siarczan żelaza, chinidyna, alprenolol oraz różne steroidowe i niesteroidowe środki przeciwzapalne. Jednak wielu lekarzy i jeszcze więcej pacjentów nie zdaje sobie sprawy z tego problemu. Kapsułki lub tabletki są często opóźnione w przejściu przez przełyk. Wysoce żrące powłoki, bezpośredni uraz lekiem i słabe oczyszczenie przełyku z tabletek mogą prowadzić do ostrego zapalenia. Uszkodzenie przełyku występuje, gdy żrąca zawartość leku pozostaje w przełyku wystarczająco długo, aby wytworzyć zmiany w błonie śluzowej. Przyjmowanie leków na noc lub bez płynów jest częstą przyczyną zapalenia przełyku. Możliwość uszkodzenia związanego z lekami należy podejrzewać we wszystkich przypadkach zapalenia przełyku, bólu w klatce piersiowej i dysfagii. Wywiad i endoskopia przewodu pokarmowego potwierdzą diagnozę. Leczenie jest wspomagające, choć często jako uzupełnienie stosuje się zmniejszenie wydzielania kwasu. Niniejszy przegląd odzwierciedla aktualny stan wiedzy w tej dziedzinie.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.